Graag informeer ik jullie over de staatkundige hervormingen in het Koninkrijk der Nederlanden met streefdatum 10 oktober 2010. De afgelopen jaren is gebleken dat de huidige staatkundige stand van zaken binnen het koninkrijk niet bevredigend is. Alhoewel de Nederlandse Antillen statutair als een land gezien worden hebben de eilanden individueel regelmatig onenigheid over uiteenlopende zaken. Dit was dan ook een aanleiding om het het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden te herzien.
Referendum 2004/2005
Het eerste referendum (ook wel volksraadpleging) genoemd werd gehouden op in 2004. De bevolking van eilanden hadden vier staatkundige opties waaruit gekozen kon worden. Dit referendum ging gepaard met diverse uitgebreide informatie programma’s in de media en verschillende prominente burgers die op eigen wijze ook een campagne voerden om op persuasieve wijze hun persoonlijke standpunten te informeren aan de bevolking.
Eerder had dit al plaatsgevonden op andere eilanden waar de resultaten als volgt bleken:
- In 2000 koos St. Maarten voor een Status Aparte.
- In 2004 stemde de Boneriaanse bevolking voor een ontmanteling van de Ned. Ant. en directe banden met Nederland.
- De Sabanen kozen voor de zelfde vorm als Bonaire.
- St. Eustastius wijkte af door te kiezen voor ‘’De Antillen onder een nieuwe stijl’’
De Curaçaose bevolking koos uiteindelijk voor een Status Aparte, in dezelfde vorm als Aruba (sedert 1986).
Kort hierna werd een werkgroep van diverse ‘’Antillen experts’’ samengesteld die de tekortkomingen van de huidige staatkundige structuur moesten onderzoeken en op basis hiervan een overwogen advies moesten uitbrengen waarop het fundament voor de nieuwe staats structuur gebaseerd zou worden. Deze aanbevelingen waren voornamelijk op gebied van bestuurskracht, ons perpetuele schuldenprobleem etc.
Rondetafelconferenties
In september 2005 voerde minister Pechthold uitvoerig voorbesprekingen met de Antilliaanse eilanden over de toekomstige staatkundige veranderingen. Deze conferentie behandelde daarnaast diverse andere onderwerpen zoals overheidsfinanciën, economie, rechtshandhaving en deugdelijk bestuur komen aan de orde. Zoals eerdere bijeenkomsten tussen (zie ambtstermijn Mirna Godett 2003) Nederland en de Antillen verliepen deze besprekingen erg moeizaam. In grote lijnen werd al het een en ander bepaald.
Op 21 oktober 2005 werd na een moeizaam verlopen bestuurlijk overleg tussen Nederland en de Nederlandse Antillen een Akkoord op hoofdlijnen gesloten. In dit akkoord stond onder meer dat de Nederlandse Antillen zich financieel zullen laten doorlichten door Nederland.
De uiteindelijke rondetafelconferentie vond plaats op 26 november 2005. Kern van deze bijeenkomst was dat Nederland de Antilliaanse schuld zou aflossen onder voorwaarde dat de begrotingen in de toekomst nieuwe schulden zouden voorkomen. A fair deal if you ask me.
Vanaf haar aanstelling als minister president in 2006 voerde Emily de Jongh-Elhage verschillende gesprekken met Nederlandse ministers over het proces om de nieuwe staatkundige structuur te realiseren. Het was in de loop van deze besprekingen dat ook bepaald werd dat Bonaire, Saba en St. Eustatios, oftewel de BES-eilanden gemeenten zouden worden van Nederland. Op het moment dat ik dit schrijf zijn de BES besprekingen volop in gang en worden diverse detailistische discussies gevoerd over zaken als euthanasie, abortus en de homo huwelijk. Leuk om te weten is dat zowel Zeeland als Noord-Holland voorstelden om de BES landen aan hun provincies te annexeren.
In de periode dat volgde verliepen de besprekingen met het merendeel van de Antilliaanse eilanden relatief soepel. Het streven was de nieuwe verhoudingen in 2010 in te laten gaan.
Op Curaçao vonden nog een tal incidenten plaats die het process vertraagden. Zo werd eind 2006 het slot akkoord door Curacao verworpen.
In 2008 was het eindelijk zover: Curacao en St. Maarten zouden als autonoom land (status aparte) binnen het Koninkrijk doorgaan. De definitieve wijziging zou op 10 october 2010 ingaan. 10-10-10 legde dan ook de basis voor de verkiezingscampagne van de PAR voor de verkiezingen van 27 Augustus, 2010.
SI vs NO, Mei 2009
Op 14 mei 2009 werd door Curaçao een referendum gehouden. De opkomst bedroeg 67%; 52% van de uitgebrachte stemmen was vóór het bereikte onderhandelingsresultaat en 48% daartegen. Ook bij deze campagne voerden verschillende vooraanstaande burgers hun eigen campagne om het volk van informatie te voorzien voor het maken van een goed overwogen beslissing.
Verkiezingen 27 Augustus, 2010
Op 27 Augustus 2010 werden de laatste eilandraadsverkiezingen gehouden op Curacao. Deze waren erg bijzonder gezien het feit het om de eerst regering zou gaan die op 10-10-10 als eerste regie van het land Curacao de historie zou ingaan. Er werden dan ook bijzonder grote bedragen geinvesteerd in het voeren van verkiezingscampagnes. Een opmerkelijke nieuwkomer was Gerrit Schotte met de MFK. Als oud MAN-lid wist Schotte in twee maanden tijd een nieuwe partij op te richten en een campagne te voeren dat niet veel te onderscheiden was van het zogenaamde PAR kaliber qua omvang. De resultaten waren als volgt:
- PAR 22505 stemmen, 8 zetels. (Grote winnaar Emily de Jong met +/- 15000 stemmen)
- MFK 15494 stemmen, 5 zetels. (Grote winnaar Gerrit Schotte met +/- 10500 stemmen)
- PS 13866 stemmen, 4 zetels.. (Grote winnaar Helmin Wiels met +/- 12000 stemmen)
- MAN 6531 stemmen, 2 zetels. (Grote winnaar Eunice Eisden)
PAR was duidelijk de grote winnaar en op eerste gezicht leek 10-10-10 onder de huidige voorwendselen door te gaan. De commotie en aanleiding tot het oprichten van deze Facebook pagina onstond toen op 1 September bij de residentie van heer Schotte de MFK, PS en MAN een intentie verklaring tekenden om samen een nieuwe coalitie op te richten. PAR zou dan genoegen moeten nemen met een zitplaats in de oppositie.
Het is voornamelijk Helmin Wiels die groot tegenstander van Nederland is en radicaal geloofd in een volledige onafhankelijk Curacao. De gevolgen van deze parkeer ik graag voor de uiteindelijke bijeenkomst. Nederland liet weten aan de media dat het aanpassen van de staatsregeling absoluut geen eenvoudige zaak is. Persoonlijk ben ik bang voor een zucht-zoek-het-maar-uit scenario met alle gevolgen van dien.
De meest recente gebeurtenissen op ons eiland zijn nu dat Gerrit Schotte zich alvast aan het voorbereiden is op premierschap en Anthony Godett met FOL als grote verliezen zijn functie als deputeerde opzegde en met gebogen hoofd naar huis liep. Het is daarbij ook belangrijk om te weten dat Gerrit Schotte een nieuw referendum wilt organiseren.
Het is nu dat we ook onze mening moeten laten horen.
9/3/2010
Geen opmerkingen:
Een reactie posten